« »
February 21, 2011 | 1:11 PM

salam readers~

oke. aku taw tajuk macam sedikit sengal. haha! tapi aku memang dah lama tak main masak masak taw. ada la dalam .................. oke. kita abaikannya oke. dah lama aku tak main. hehe.hari ni aku nak cerita lah. petang tadi aku tolong ma aku main masak bihun goreng. heh! untuk seratus lima puluh orang. dengar macam tak berapa banyak. tapi sebenarnya BANYAK oke! sakit pinggang aku nieh. huhu. mari kita tengok galeri masak masak aku ni. *sempat lagi nak snap walaupun tengah busy. teeheee~*



nie time mula mula masak. mula tu macam biasa lah. masuk bawang merah, bawang putih dan cili. tumis sampai garing. kalau tak garing memang nanti rasa pedas gila sebab cili tu.


lepas tu masuk pulak sos cili, sos tiram, kicap pekat, garam, gula dan lain lain. aku tak ingat apa lagi. hua hua!~


kemudian masukkan batang sayur sawi, tauge dan udang. lepas tu kacau dan kacau dan kacau dan kacau dan kacau sampailah agak agak dah lembut batang sayur tu.


then masukkan pulak bihun yang dah siap dilembikkan dicelurkan. lepas tu mula la proses yang agak memenatkan. gaul sehingga sebati oke! sangat penat sebab dapur tu ma aku guna yang macam dapur kayu taw. tapi bukan dapur kayu. [apa yang kau nak sampaikan nih? aih! =.=']


lepas tu dah siap. tapi tak siap sepenuhnya lagi. lepas tu aku, ma aku dan adik aku sibuk nak letak bihun tu dalam polisterin pulak. turut dibantu oleh mak ngah aku dan acu aku. ayah aku pulak sibuk nak buat air teh.



dan ini lah hasilnya. banyak kan?banyak kan? sampai tak muat kereta aku ayah aku nak bubuh semua semua nie. kemudian semua bihun nie dibawa ke masjid sebab malam ni ada ceramah maulid oleh ustaz hashim. aku nak pergi sebab ma aku cakap ustaz tu best. tapi adik kecik aku tu ada kerja sekolah pulak. nak tinggal kat rumah. *rajennya dia! macam angah dialah. hahak!* dan tak ada sesapa nak temankan dia kat rumah. so aku kena lah tinggal sebagai seorang kakak yang baik. huhu. tapi tak pa lah. aku boleh online! HAHA! *seish! teruknya aku! =.=' * oke. setakat ini saja entry aku kali ni. aku nak tengok cerita feveret aku pulak. NCIS! tata! titi! tutu!





Labels: , , , ,




0 Comments

Post a Comment

No harsh word here please. Thanks for the comments :)



|


Disclaimer



This blog belongs to Nur Liyana. No ripping, spamming and copying w/o my permission. Respect me and I'll respect you. Thank you :)





Tagboard





Credits


This template 100% made by me. Nur Liyana Yahaya. With little help from my old skins and Dinamic Drive. For header and background, I used Photoshop CS5. Color got from HTML color code. Font from Dafont and Google Web Font. Gifs picture made by me and some taken from Tumblr. Other image get from We♥It, Google and Tumblr. Kindly inform me if I'm using your materials but i don't mention here. (c) Copyright by Akira Himesama. All right reserved 2012 (c)